Козунак по рецепта на Goldy




Винаги съм искала да опитам да направя козунак вкъщи за Великден, но досега не се бях престрашавала. Имам кухненски робот, мислех, че ако го ползвам, ще стане лесно. Да, ама не.
Месенето ако не мине през ръцете никога не може да си сигурен в консистенцията... Поне аз не мога. Така че прекарах днешния следобед в продължително месене, докато се получи желаното тесто. Сам по себе си козунакът се прави лесно, още повече рецептата на Goldy е много добре представена тук :

Блогът е на Ели и се казва "Моите любими рецепти", http://ellyganova.blogspot.com. По някаква причина не излиза линка, който публикувам.
Ето и от мен продуктите, които ще ви трябват за този козунак:

500 г брашно (още 100-200 г за доомесване)
110 г прясно мляко
20 г прясна мая (1 пакетче от 7 г мая на прах)
150 г захар
75 г масло
3 яйца + 1 белтък (жълтъкът е за намазване)
1 бр ванилия или лимонова есенция
настъргана портокалова или лимонова кора
масло за намазване на тавата
захар на пясък за поръсване
Задължително прибавете стафиди, локум или ядки. Козунакът става вкусен и без тях, но е обикновен. Аз не посмях да сложа, за да не ми падне тестото, но следващият път задължително ще го направя.
Ето и самата рецепта на Goldy:
Маята смесваме с няколко супени лъжици затоплено мляко, 1-2 с.л. брашно и щипка захар. Оставяме на топло (за около 10-15 минути), за да шупне, след това я замесваме с още малко брашно и затоплено мляко и отново я оставяме на топло. Пресяваме брашното и правим на средата "кладенче". Разбиваме яйцата и ги смесваме с прясното мляко и захарта. Тази смес я прибавяме на части към брашното като бъркаме с ръка.
(Аз използвах за първото бъркане кухненския робот...)
После прибавяме шупналата мая. Докато месим, мажем ръцете си с разтопеното краве масло - така постепенно тестото поема цялото количество. Когато козуначеното тесто поеме цялото количество мазнина, завиваме го с кърпа и го оставяме на топло (до камината, върху парното, пред електрическа печка), за да втаса. След около половин час го месим пак с намаслени ръце и тогава прибавяме пожелание стафиди, портокалова кора, орехи, локум. Разделяме тестото на части според формите за печене. Всяка част разделяме на 3 и сплитаме плитки. Те трябва да заемат половината от височината на формата, в която ги слагаме, тъй като козунакът бухва.
След което ги намазваме с разбит жълтък и поръсваме със захар. Оставяме приготвените козунаци още малко да втасат на топло, може и на 50 градуса във фурната за 25-30 минути, след което се пекат на 180 градуса около 30 минути.
От тази доза стават два козунака.
Още веднъж благодаря за рецептата на Goldy. Ще тествам тестото и за руло с мармалад скоро...

1 коментар:

  1. Тази година направих козунака в машина и стана прекрасен :)
    Тази рецепта също е много хубава!
    не знам как пишеш/ и на мен ми беше проблем/, но има няколко операции, които трябва да направиш, за да излиза адреса.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване